måndag 12 januari 2015

V3





Då är vi igång med skolarbetet igen. Några bilder från kemin där vi jobbar med PH-värden/syror & baser.


  • Vi kommer snarast skicka ut er tid för terminens utvecklingssamtal. Även de skriftliga omdömena kommer skickas hem med posten snarast. Läs genom dessa inför samtalet.
  • Ma-läxa till tisdag. Öva omvandlingar mellan olika längdenheter på datorn, plattan eller mobilen.  Gå till www.slc.softogram.se/login och använd ditt s:nr som både användar-namn och inlogg. Gå in på matteknep 2 och välj "schema" tryck sedan på öva knappen. Träna tills du känner dig säker.
  • Här nedan kommer en kopia på uppgiften i svenska som klassen ska arbeta med några veckor framåt:

Mitt häfte om författare
Under vecka 2-7 kommer vi i svenskan arbeta med författare av ungdoms-böcker. Var och en ska välja en författare, läsa en bok som författaren har skrivit och sedan göra ett litet häfte om honom/henne.
Det är viktigt att du följer tidsplanen för att hinna bli klar i tid. Du ska alltså läsa en bok och skriva en recension av boken, samt samla fakta om författaren och skriva ett författarporträtt. Du ska även arbeta med ordkunskap och skriva ett brev och en dikt.
Tidsplan:
Vecka 2 väljer du författare och lånar en bok som författaren skrivit. Under tiden du läser boken skriver du ned svåra ord. Dessa ord kommer sedan utgöra din ”ordbank”. Under vecka 3 börjar du också samla fakta om författaren. Detta arbete kommer sedan fortsätta under vecka 4 och 5. Vecka 6 sammanställer du din ordbank samt skriver brev och dikter. Vecka 7 skriver du rent (på dator i mån av tid) och sätter ihop ditt material till ett fint häfte. Inlämning sker gärna torsdag vecka 7, men allra senast på måndag vecka 9 (efter sportlovet).  Denna dag redovisar du även boken muntligt.
1.                    Snygg och färgglad framsida med en bild av din valda författare
2.        Sammanfattning
3.        Innehållsförteckning
4.        Författarporträtt
5.        Recension av din valda bok
6.        Brev till författaren eller någon person i boken
7.                 Ordbank
8.        Dikt
9.        Eget förslag?
10.    Litteraturförtecknin
Innehållet i häftets olika delar
Sammanfattning
Under denna rubrik ska du berätta vad arbetet handlar om. Motivera varför du har valt just denna författare och bok.
Innehållsförteckning
Innehållsförteckningen kan liknas vid en karta som hjälper läsaren att hitta rätt i texten. Här skriver du vilket textavsnitt (vilken rubrik) som finns på varje sida.
Författarporträtt
En berättelse om författarens liv. T ex: När föddes författaren? Vilket land, stad? Familj? Vilka böcker har han/hon skrivit? Andra intressanta fakta?

Recension
Enligt mallen i klassrummet.
Brev till författaren eller någon person i boken
Du skriver ett brev till författaren eller någon av personerna i boken.
Dikt
Skriv en egen dikt. Dikten ska på något sätt knyta an till din valda författare eller bok. Genomgång om diktskrivning kommer att hållas under v 5.
Ordbank
Under tiden du läser din bok ska du skriva ned ord du träffar på som du tycker är svåra. Slå upp och anteckna ordens betydelse. Försök också att skriva egna meningar där du använder orden. Använd ordbok.
Litteraturförteckning
Här ska du presentera samtliga källor (t ex böcker och Internetadresser) som du använt i ditt arbete. Varje källa ska ange författarens namn, textens titel och utgivningsår. Källorna ska alltid skrivas i bokstavsordning efter författarnas efternamn. Om du hämtat information från Internet, skriv www-adressen samt datum då informationen hämtades. Genomgång kring detta hålls under v 3.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar